Samenwerking met Het Element
Opdracht
Na een succesvolle pilot in november 2021 hebben Het Element (Amersfoort) en Online Huiswerkklas besloten om een langdurige samenwerking aan te gaan.
Het doel van de voortdurende samenwerking is om leerlingen te helpen bij het plannen en aanbrengen van structuur. Daarnaast bieden we extra vakinhoudelijke hulp bij de kernvakken. Dit alles om uiteindelijk het aantal leerlingen dat blijft zitten te verminderen.

“Deelnemende leerlingen hebben iedere week een individueel Plangesprek (online) en studeren daarnaast vier uur onder begeleiding. Het is erg prettig dat de mentor van iedere leerling via e-mail wekelijkse rapportages ontvangt over hoe de begeleiding verloopt. We zien dat deelnemende leerlingen meer grip krijgen op hun studievoortgang. Het draagt op een heel positieve manier bij aan de ontwikkeling van de leerlingen die deelnemen.”
Koen Janssen – Directeur van Het Element Amersfoort
Samenwerking
In overleg met Het Element en OnlineHuiswerkklas.nl is afgesproken om per leerling vier uur huiswerkbegeleiding en een Plangesprek van vijftien minuten per week te organiseren.
Daarnaast krijgen de deelnemende leerlingen de mogelijkheid om naast huiswerkbegeleiding enkele bijlessen af te nemen.
Er is een speciale inschrijfpagina gemaakt, waarop de leerlingen konden aangeven op welke tijdstippen zij huiswerkbegeleiding wilden volgen. Ook werd voor alle deelnemende leerlingen voorafgaand aan het project een individueel kennismakingsgesprek georganiseerd en een persoonlijke inlog-pagina ingericht. Alle leerlingen die bij OnlineHuiswerkklas.nl huiswerkbegeleiding volgen, beschikken over zo’n inlog-pagina. In deze online omgeving kunnen leerlingen hun planner openen en naar hun lessen gaan.

Uitvoering
Tot nu toe hebben sinds schooljaar 2021-2022 bijna 130 leerlingen van Het Element huiswerkbegeleiding, bijles en Plangesprekken gevolgd. De leerlingen van het Element hebben gedurende deze periode gemengd met particuliere leerlingen en leerlingen van andere scholen deelgenomen.
Terugkoppeling
Vanuit ons systeem hebben de mentor en ouder(s) van iedere leerling op vrijdag een overzicht ontvangen, met daarin een verslagje van elk begeleidingsmoment en het wekelijkse Plangesprek. De ontvangers konden hierop reageren met vragen, tips of opmerkingen.
Rapportage voor directieleden
Leerjaarcoördinatoren, team- of afdelingsleiders hebben toegang tot een overzichtelijke datapagina. Hier worden de afgenomen diensten, inzet, voortgang en resultaten weergegeven. Denk aan inzicht in opgehaalde tekorten, behaalde compensatiepunten en deelnamepercentages. Zo ontstaat grip op het proces en kunnen projecten gericht worden bijgestuurd.
De gemiddelde deelnemer aan ons begeleidingstraject haalt twee onvoldoendes op. 98% van de deelnemers slaagt – of gaat over naar het volgende leerjaar.
Onze aanpak is volledig afgestemd op de behoeften van de leerling. In plaats van vaste tijden, plannen leerlingen hun begeleiding flexibel in – op momenten die voor hen het beste uitkomen. Dankzij deze flexibele werkwijze zien we een bijzonder hoge participatiegraad: meer dan 90% van de ingeplande sessies gaat daadwerkelijk door.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw onderwijsinstelling?
Wij zouden het erg leuk vinden om samen met u de mogelijkheden te verkennen. Neem contact met ons op via onderstaand formulier.
"*" geeft vereiste velden aan