Persoonlijke begeleiding in een Online Huiswerkklas? - OnlineHuiswerkklas.nl

Persoonlijke begeleiding in een Online Huiswerkklas?

20 december 2018
Jolanda Smeets, Msc

Nieuwsoverzicht

Jolanda Smeets, Msc

Persoonlijke begeleiding in een Online Huiswerkklas?

Een Online Huiswerkklas waarbij begeleiding wordt gegeven op afstand, zonder dat je elkaar ooit ‘in het echt’ ontmoet. Tijdens mijn carrière in het basisonderwijs heb ik leerlingen of ouders nooit gesproken via de webcam. Toen ik over de Online Huiswerkklas hoorde, vroeg ik mij af of ik passende en persoonlijke begeleiding ‘op afstand’ zou kunnen geven. Gelukkig ben ik tijdens mijn werk voor OnlineHuiswerkklas.nl helemaal overtuigd geraakt van de voordelen die een Online Huiswerkklas leerlingen en docenten biedt.

Kan ik op afstand wel passende en persoonlijke begeleiding geven?

Deze vraag is gemakkelijk met ja te beantwoorden en dat heeft eigenlijk twee redenen: (1) de techniek die wij gebruiken stelt ons in staat om de begeleiding op een persoonlijke manier te geven, en (2) de methode die wij hanteren zorgt ervoor dat wij de begeleiding kunnen aanpassen op de specifieke omstandigheden en capaciteiten van iedere leerling.

De techniek

Op het moment dat een leerling online komt heeft hij of zij altijd eerst één op één contact met mij. Zodra de leerling de klas binnenkomt zijn er misschien een paar anderen online, maar deze leerlingen zet ik gemakkelijk op stil (‘mute’), zodat we samen ongestoord kunnen bespreken wat hij of zij vandaag gaat doen. Welk vak heeft prioriteit, welke toetsen hebben prioriteit. De leerling kan dus snel aan de gang.

Hierbij is het prettig dat veel middelbare scholen al werken met een digitale leeromgeving zoals Magister of Somtoday. Daarnaast zijn er tal van online oefeningen, overhoringsprogramma’s en tools beschikbaar. Deze systemen sluiten heel goed aan bij onze online huiswerkbegeleiding.

Als coach en docent moest ik wel even schakelen. De zin ‘laat eens even zien wat je gemaakt hebt’ verwachtte ik weinig te gebruiken tegen leerlingen op afstand. Echter, ik merkte al snel dat de afstand helemaal géén probleem oplevert, want leerlingen sturen gemakkelijk een foto van hun opgaven door. Nadat ik de opdrachten bekijk open ik eventueel het online whiteboard om de opgaven samen door te spreken of op te lossen.

Op deze wijze maken wij ook samen online samenvattingen en geef ik online overhoringen. Zelfs de PWS verslagen, boekverslagen en oefenbrieven worden online gemaakt in een gedeeld document. Op deze manier kan ik direct feedback geven als dat nodig is.

Het prettigste van dit alles is dat een leerling constant de mogelijkheid heeft om één op één uitleg te krijgen, samen met de docent presentaties te oefenen of grammatica oefeningen te maken. Ik sta dan misschien niet naast de leerling, maar ik kan wel mijn gehele aandacht aan hem/haar geven omdat de techniek mij in staat stelt contact te hebben met één individuele leerling. De leerling hoort alleen de docent en géén andere leerlingen. Door onze werkwijze voelt iedere leerling zich door mij gehoord.

De methode

De methode die wij hanteren is er op gericht de begeleiding zo persoonlijk mogelijk te maken. Hierin staat het wekelijkse coachingsgesprek centraal. Dit houdt in dat iedere leerling samen met zijn/haar coach in een persoonlijk videogesprek wekelijks de voortgang bespreekt en zijn/haar uren inplant voor de komende week. Er wordt veel rekening gehouden met sport en een druk sociaal leven. Niet alleen het huiswerk, maar ook hockeytrainingen en schoolfeesten worden ingeroosterd.

Door onze flexibiliteit nemen onze leerlingen zelden een opstandige houding aan. Natuurlijk blijven het pubers: een discussie hoort er soms bij en dat maak ik ook niet zelden mee. Echter, het persoonlijke contact waarin alles samen wordt besproken is ons sterkste punt. Onze leerlingen beseffen hierdoor dat zij zelf de controle hebben over de begeleiding en dat wij er zijn om ze te helpen.

Conclusie

Ondanks dat ik in het begin een beetje sceptisch was ben ik inmiddels helemaal overtuigd van de voordelen die OnlineHuiswerkklas.nl docenten en leerlingen biedt. Dankzij onze methode leer ik leerlingen kennen en kan ik de begeleiding persoonlijk afstemmen. Daarnaast stelt de techniek mij in staat om leerlingen individueel ondersteuning te bieden, ook als zij met een klein groepje tegelijk online zijn.

Sterker nog, ik ben inmiddels van mening dat onze Online Huiswerkklas voor leerlingen beter werkt dan een offline omgeving. Onze leerlingen raken minder snel afgeleid. Zij zien geen vingers van andere leerlingen, horen geen ruis op de achtergrond wanneer zij uitleg krijgen en voelen geen angst om een vraag te stellen. Onze docenten horen alleen jou. Dit is wat onze methode zo bijzonder maakt.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Leerlingen bij OnlineHuiswerkklas.nl krijgen altijd eerst een proefweek huiswerkbegeleiding. Na deze periode kun je een abonnement van 4 of 12 weken bij OnlineHuiswerkklas.nl afsluiten.

Proefweek starten