Online lessen in het voortgezet onderwijs - OnlineHuiswerkklas.nl

Online lessen in het voortgezet onderwijs

16 december 2021
Gideon de Jong, Msc.

Nieuwsoverzicht

En toen was daar Corona…

Door de Coronamaatregelen werden scholen van de één op andere dag gedwongen om online lessen te verzorgen. Ga er maar aanstaan; opeens zit je als docent naar een scherm met allerlei kleine postzegels te staren. Je doet je verhaal, maar je hebt geen idee of dit enigszins beklijft. Als je vervolgens je verhaal pauzeert om alle vijfentwintig Zoom- of Teamstegels nader te inspecteren, moet je helaas constateren dat meer dan de helft van je leerlingen is afgehaakt. Daarnaast is het lastig om in te schatten wie het wél en niet hebben begrepen.

Voor leerlingen is het ook verre van ideaal. Waar de docent je normaliter bij de les houdt, is dat nu niet het geval. Om maar niet te spreken over het gemis van je sociale contacten. Daardoor is het ook niet zo gek dat je je mobiel erbij pakt om op die manier te communiceren met je klasgenoten. Aan het eind van de schooldag sluit je met vierkante ogen je computer af. Moe, maar onvoldaan. Je begrijpt die ene som namelijk nog steeds niet.

Verschillende nadelen

Bovenstaande situatieschets is niet uit de lucht gegrepen. NOS Stories heeft onderzoek gedaan naar online lessen. Hierbij zijn 3000 leerlingen ondervraagd. 86 procent van de leerlingen gaf aan weleens langer dan 10 minuten iets anders te doen. 49 procent zei dit heel vaak te doen. Het is niet gek dat leerlingen online sneller afgeleid zijn. Online is de spanningsboog van mensen over het algemeen korter.

Ook geven verschillende leraren aan dat ze er niks aan vinden, het lesgeven op afstand. Doordat ze leerlingen niet (goed) kunnen zien, hebben ze geen goed beeld wat er speelt. Hierdoor kunnen ze minder goed inspelen op hulpbehoeften van leerlingen. Ook worden sommige docenten er ongelukkig van om de hele dag achter een scherm te zitten. Dat het (langdurig) ontbreken van sociale interactie tussen leerlingen onwenselijk is, heeft denk ik geen verdere uitleg nodig.

Sommige nadelen zijn te ondervangen

Sommige nadelen kunnen worden ondervangen. Als dat lukt, ontstaat er ruimte om naar de voordelen van online te kijken. Die zijn er namelijk ook. Dat ondervangen kan op verschillende manieren. Zo kan afleiding worden tegengegaan door middel van interactie en afwisseling. Lessen dienen speciaal voor digitaal gebruik te worden ingericht. Ook kan het helpen om vaker een pauze in te lassen, of lessen te verkorten. Daarnaast kan je ook denken aan hybride vormen. Bijvoorbeeld driekwart van de dag fysieke lesgeven en het laatste kwart online.

Verder bieden kleinere groepen uitkomst. Controle is namelijk essentieel bij online lessen. Daarvoor moet je een leerling kunnen volgen en/of zien. Dat kan alleen als het aantal leerlingen in een digitale les beperkt is. Je kunt in het voortgezet onderwijs geen webinarformat (iemand presenteert digitaal voor een grote groep) hanteren en vervolgens verwachten dat iedereen meedoet. Dat is hetzelfde als proberen te fietsen met vierkante wielen. Dat lukt ook niet. Ook kan je proberen om afleidingen weg te nemen. Door bijvoorbeeld afspraken te maken over de mobiele telefoon van een leerling.

Wat zijn de voordelen?

Een voordeel van online lesgeven is dat leerlingen vanuit hun vertrouwde omgeving de les kunnen volgen. Als de bestede tijd online beperkt is, kan dit juist een positieve invloed hebben op concentratie. Er is immers minder snel afleiding door medeleerlingen. Dit kan ook het zelfstandig werken ten goede komen. Daarnaast kunnen online lessen veel flexibiliteit bieden. Een ander belangrijk voordeel is dat er steeds meer goede digitale hulpprogramma’s worden ontwikkeld. Deze lenen zich bij uitstek ervoor om in digitale lessen te worden ingezet.

Conclusie

Kortom: online kan voordelen met zich meebrengen, als het maar ondersteunend is aan de fysieke lessen en je je houdt aan de spelregels van online lesgeven. Op deze manier kunnen fysieke en online lessen elkaar zelfs versterken. Met een hogere onderwijskwaliteit tot gevolg!

Hulp nodig door middel van huiswerk begeleiding?

Het kan zijn dat je hulp nodig hebt met het maken van je huiswerk. Bekijk hieronder onze best bezochte locatiepagina’s:

Huiswerkbegeleiding Utrecht
Huiswerkbegeleiding Nijmegen
Huiswerkbegeleiding Zwolle
Huiswerkbegeleiding Rotterdam

 

 

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Leerlingen bij OnlineHuiswerkklas.nl volgen altijd eerst een proefweek huiswerkbegeleiding. Na deze periode kun je een abonnement voor vier tot tien uur begeleiding per week bij ons afsluiten. Onze abonnementen zijn maandelijks opzegbaar..

Proefweek starten