Waarom OnlineHuiswerkklas.nl - OnlineHuiswerkklas.nl

Waarom OnlineHuiswerkklas.nl

6 april 2018
Michiel van Gorp, MA

Nieuwsoverzicht

Docent & Oprichter Michiel van Gorp, MA

Toen ik in de vierde klas van het vwo zat, nu twaalf jaar geleden, bleef ik zitten vanwege slechte resultaten voor de vakken letterkunde, scheikunde en Frans. Het was niet de moeilijkheidsgraad van de lesstof waardoor ik slecht scoorde. Wekelijks besteedde ik maar zo’n twee uur aan mijn huiswerk. Op zestienjarige leeftijd waren het vooral sportieve en sociale activiteiten die mijn aandacht trokken. Voor school had ik weinig belangstelling.

Mijn ouders wilden mij graag helpen met het voorbereiden van toetsen en tentamens. Mijn vader heeft een technische achtergrond en probeerde mij enkele begrippen uit de scheikunde uit te leggen. Dat werkte niet goed, omdat ik het (als puber) niet prettig vond om van mijn vader les te krijgen. Daarnaast was ik al helemaal niet geïnteresseerd in huiswerkklasjes. Ik zag jongeren van mijn leeftijd na school die kant op fietsen en ik kreeg altijd een beetje het gevoel dat zij daar voor straf naartoe moesten, om na te blijven. En wat doe je daar nu, dacht ik, wat je thuis niet kan doen?

Mijn ervaringen tijdens mijn middelbareschooltijd hebben mij geïnspireerd om tijdens mijn studietijd na te denken over de manier waarop leerlingen wel geholpen kunnen worden bij het voorbereiden van toetsen en tentamens. Zo kwam ik tot het idee voor OnlineHuiswerkklas.nl. De centrale vraag in mijn achterhoofd bij het ontwikkelen van de methode van OnlineHuiswerkklas.nl is steeds geweest: welke vorm van studieondersteuning had ik in de vierde klas van de middelbare school nodig en wél geaccepteerd? Door uitvoerig onderzoek te doen, kwam ik tot de conclusie dat er twee belangrijke voorwaarden zijn voor huiswerkbegeleiding: (1) Zorg dat een leerling thuis huiswerkbegeleiding kan afnemen op momenten dat het hem/haar uitkomt en (2) zorg dat de software de mogelijkheid biedt om kennis uit te wisselen.

1. Zorg dat een leerling thuis huiswerkbegeleiding kan afnemen op momenten dat het hem/haar uitkomt

Als scholier had ik veel moeite met verplichtingen en ik denk dat ik daarin niet alleen stond. Het verplichte karakter van huiswerkbegeleiding wordt bevorderd door een ongelijke verhouding tussen docent en leerling en door een gebrek aan vrijheid in de studieplanning. Door beide aan te pakken, wordt het verplichte karakter grotendeels weggenomen.

Ik geef leerlingen maar één wekelijkse verplichting en dat is aanwezig zijn bij het wekelijkse coachings- en planningsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt er, afhankelijk van het type abonnement, zes of acht uur huiswerkbegeleiding ingepland. We kijken dan eerst samen naar het huiswerk voor de week die komen gaat en stemmen dan af op welke momenten we elkaar zullen zien. Omdat ik zelf ook graag ’s avonds studeer geef ik mijn leerlingen ook de mogelijkheid om juist ’s avonds huiswerkbegeleiding in te plannen. Sinds ik ben gestart komt het zelden voor dat een leerling zich niet aan zijn/haar gemaakte afspraken houdt of niet komt opdagen. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit succes te danken heb aan de samenwerkingsvorm die wordt gecreëerd. Omdat ik mij niet opstel als een autoriteit die boven de leerling staat, komt een leerling de gemaakte afspraak na om de juiste reden: niet omdat het van iemand anders moet, maar omdat het tussen gelijken is afgesproken. De verantwoordelijkheid heeft steeds bij de leerling gelegen.

2. Zorg dat de de gebruikte software de mogelijkheid biedt om kennis uit te wisselen

Het was mij van meet af aan duidelijk dat ik op zoek moest naar geavanceerde software om een zo goed mogelijke online-lesomgeving te creëren. Daarom ben ik een samenwerking aangegaan met een Amerikaans softwarebedrijf. De voordelen daarvan laten zich illustreren aan de hand van een ervaring uit de praktijk. Een leerling komt met een vraag (wiskunde) en geeft aan dat hij niet weet hoe hij de somformule moet toepassen bij het herleiden van een wiskundige formule. Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn kennis op dit vlak via onze software beter met hem kan delen dan als ik naast hem had gezeten in een klaslokaal. Wij hebben het probleem samen opgelost in een gedeeld document. Op een ander scherm kon ik nog steeds toezicht houden en eventueel communiceren met de rest van de klas. Zou ik naast deze leerling hebben gezeten dan zou ik niet in staat zijn geweest om een waardevol naslagwerk voor hem te creëren: de leerling in kwestie kan later terugkijken wat wij hebben besproken.

Daarnaast illustreert dit voorbeeld een ander voordeel van online huiswerkbegeleiding: ik stel leerlingen in staat om onder professionele begeleiding te studeren zonder dat zij last hebben van interactie tussen de docent en andere leerlingen. Stel je voor dat ik de leerling die om mijn hulp vroeg had onderwezen in een andere omgeving, bijvoorbeeld in een klaslokaal. In die situatie hadden de andere leerlingen hinder ondervonden van ons overleg. In een online lesomgeving is dat niet aan de orde. Omdat ik de verschillende audioverbindingen kan beheren horen leerlingen niet alles wat er besproken wordt. Op deze manier kon de rest van de klas rustig verder werken zonder ook maar iets op te vangen van ons overleg. Ik ben door dit soort ervaringen tot de realisatie gekomen dat dit een enorm voordeel is van een online-lesomgeving.

Waarom OnlineHuiswerkklas.nl werkt

Het is mijn overtuiging dat een online-lesomgeving geschikter is om middelbare scholieren te ondersteunen bij het behalen van hun leerdoelen dan een traditioneel huiswerkinstituut. Door professioneel onderwijs, uitstekende software en de vrijheid die leerlingen krijgen om zelf te bepalen wanneer zij huiswerkbegeleiding afnemen ben ik ervan overtuigd dat OnlineHuiswerkklas.nl met veel succes leerlingen zal blijven begeleiden bij het behalen van hun eigen leerdoelen. En het is voor mij als ondernemer, maar vooral ook als docent, nauwelijks te beschrijven hoeveel voldoening het geeft leerlingen goede begeleiding te bieden. Voor een scholier is niets zo motiverend als resultaat. Daarom geloof ik in OnlineHuiswerkklas.nl.

Klik hier om terug te gaan naar de homepage

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Leerlingen bij OnlineHuiswerkklas.nl krijgen altijd eerst een proefweek huiswerkbegeleiding. Na deze periode kun je een abonnement van 4 of 12 weken bij OnlineHuiswerkklas.nl afsluiten.

Proefweek starten